Tuesday 6 October 2009

A pak si pěkně popovídaly

„Co máš dneska v plánu?“ „Zatim nic.... Ráda bych šla do klubu....“ „To já taky. Co s tim?“ Chvíle ticha a pak vzájemný pohled..... „Jdem na to žensky?“

Zní to jako trapný klišé, ale skutečně to tu tak funguje. Za onu osudnou noc jsme s Lulu obrazily tři luxusní kluby a neutratily ani nairu. Platili muži. Vyzvedli nás a k ránu i přivezli.

Ženy jsou v nigerijské socialní vrstvě, v které se pohybuji, postaveny do nižší pozice než muži. Od mužů se očekává, že se o ženu materiálně postarají, ale tím to končí. Něžné pohlaví má na starosti domácnost, děti a příbuzenstvo. V jihozápadní části Nigérie má velmi silnou pozici křesťanství i se svým desaterem. Cizoložství nicméně muži praktikováno je. Čím více partnerek, tím muž s větším M. Pozor jsou ale vyjimky a rovnez zalezi na socialnim statutu - cim lepsi socioekonomicke postaveni tim vice rovnopravnosti. Domácí násilí je fakt, kterému tu ženy rozhodně čelí, byť to společnost odsuzuje. Pokud vás někdo uhodí na ulici, tak nečekejte, že se vás jako ženy někdo zastane. Je to vaše osobní věc a chlap, který vás uhodil má určitě dobrý důvod, proč tak učinil. Musim ale říct, že jsem ještě za dva měsíce nic podobného neviděla.

 
Posted by Picasa
Ze začátku jsem moc nechápala, proč na ulicích nevidím žádné zástupkyně něžného pohlaví. Žijí tu. Přirozeně. Ale většina z nich je doma. Do baru sem tam nějaká zavítá s mužem, ale že by si sama zašla na víno, pivo nebo colu, normální rozhodně není.

Ženy zde chlapy nebalí. Vysílají signály, ale sami nepřijdou. Pokud mají zájem, neupípají se a dají telefonní číslo. Rande probíhá různě, dle finančních dispozic chlapa. Večeře v čínské restauraci, pivo v místním baru nebo rovnou k němu domů. Záleží. Kino v okolí nikde neni, jen na Victoria Island, kde žijí bohatí a kde se lístek na film může vyšplhat na 300kč za osobu. A jiné kulturní vyžití vám naše část Lagosu nenabídne. Krom ovšem koukání na pirátský film za babku u sebe doma.

„Tak co? Jak to vypadá?“ „Už mi nezavolal. Na začátku mi řekl, že má dítě se svou bývalou přítelkyní, která údajně žije i s malým v Londýně, ale když jsem po měsíci šla k němu domu, tak jsem tam objevila spoustu dětských kosmetických přípravků a na mou otázku, co to tam dělá, mi nedokázal odpověď. Co si myslíš?.“ „A měl tam i ženské věci?“ „To nevím, do skříněk v koupelně jsem se mu nedívala.“ „A co se stalo pak?“ „Pak jsem mu jednou volala běhěm dne a slyšela dětský pláč, načež mi položil telefon. Od té doby jsem od něj neslyšela. A to jsme spolu byli několik měsíců.“

V klubech většinou hrají tu samou hudbu. Trochu nigerijské pop music ve stylu RnB a pak mezinárodní RnB. Jednou v pět ráno pustili i tradiční Yoruba písně. Ženy tančí v podstatě stále stejně. Pevně stojí na zemi a jen kroutí zadkem. Chlapy tančí, jak se jim zachce. U obou pohlaví se jedná o úchvatnou podívanou dokonale sladěných pohybů s rytmem. Pokud se ovšem nebavíme o postarších pupkatých Evropanech v obležení mladých místních krasavic.

Některé kluby jsou plné prostitutek. Kondomy nižší kvality tu stojí kolem 3 kč. A HIV test v levnější laborce kolem 200kč. Bohužel většina obyvatel se bojí na test zajít a raději žijí v něvědomí. Nigérie se nešťastně vyšplhla na 2. pozici počtu HIV pozitivních na světě. Procentuálně to ale není tak děsivé - kolem 3-5% Možná jsem již psala o tom, že lidé v zapadni Africe věří v různé nesmysly kolem HIV/AIDS. Například v to, že HIV byl vyvinuto Evropany, aby snížili počet Afričanů. Když jsem na to reagovala s tím, že rovněž máme HIV v Evropě, tak mi bylo řečeno, že je to nesmysl, protože oni to v televizi nikdy neviděli.

Je tu kolem mě celkem dost mladých lidí, kteří jsou třicátníci a nemají ani vztah. Přičemž odhaduju, že jim je víc než mi říkají. Malo kdo mi z meho okoli říká svůj skutečný věk. Bojí se přiznat, že stále nic nedokázali na svůj věk. Nemají auto, které je znakem bohatsví, a stálou práci.

„Trrr, Trrr, Trrr.. Ano? Kdo volá? Jsou tři ráno!“ „Ano? Tady je přítelkyně vlastníka telefonu. Kdo je tam?“ „Tady je jeho snoubenka.“ A pak si pěkně popovídaly...

No comments:

Post a Comment