Wednesday 12 August 2009

Finally at home - Mission completed - Lagos, the Sin City

Tady jsem, v Lagosu. Poslední etapa mé cesty byla opět naplněna náhodami a nehoráznym štěstím. Jen náhoda totiž mohla být příčinou toho (pokud je člověk pohanem), že jsem nakonec strávila celý týden v obklopení ženské smečky, popila s vodoo šamanem, navštívila vodoo slavnost, stejně jako to že jsem na hranicích Beninu a Nigérie potkala dva Francouze a Francouzku. Luisse pracuje v Lagosu pro francouzskou ropnou společnost Total. Po krátkém přestavení mi bylo nabídnuto jet s nimi. Hančin příjezd do města zaslíbeného byl proto zcela mimořádný, hodný princezny. Jen místo bílého koně proběhl v mercedesu a v obložení policejní eskorty s chlapama v neprůstřelných vestách a s obrovskýma puškama. Eskorty jsou dobré v tom, že je policie nesmí zastavit, což moc a moc oceňuji vzhledem k frekvenci policejních kontrol a stejně tak jejich vojenské vybavenosti strach nahánějící. Zcela jistě by se mi nic nestalo, pokud bych milé Francouze nepotkala, jen by mi cesta trvala déle a setkání s Ade, mým kolegů, by bylo vzhledem k absenci nigerijské simkarty komplikovanější.

"Chceš vidět občanku?" ptá se Ade při mém vyzvednutí na okraji Lagosu. "Měla bych?" "Měla bys, teď jsi v Nigérii, děvče" Skutečně se jedná o Adeho, mého nového kámoše, kolegu a nigerijského vtipálka. Yomiho, zakladatele Search and Groom, neziskovky, kde bude další tři měsíce pracovat, potkávám v kanceláři. Sebastiana, německého tandempatrnera, vyzvedáme na letišti spolu s Ade asi hoďku po mém příjezdu.

Nigérie mě překvapila svou očima pozorovatelnou rozvinutostí (chápej v našem společenském diskurzu, tj. technologie a podobný úchvatnosti) v komparaci s okolními státy. Stejně tak počtem policejních kontrol, něco podobného jsem naposledy viděla v Mauretánii, což je ale vzhledem k vnitřní situaci pochopitelné.

Vítej v zemi zaslíbené se 150 miliony obyvately, dvěma vnitřními konflikty, obrovskou korupcí, nedostatkem energie, ekonomikou postavenou na vývozu ropy (98% importu tvoří ropa), stejně tak úsměvavých lidech a lidech, kteří chtějí něco změnit. Search and Groom je toho příkladem. A je mým výsosným potěšením stát se toho součástí.

No comments:

Post a Comment