Monday 14 September 2009

Nejasná úloha

Jakou že tu máme úlohu? Co se tu od nás chce? Ptáme se neustále sami sebe. Moc nerozumíme tomu, proč se celý rok čeká na to, až přijedou stážisti z Evropy na pořádání prázdninového tábora. Je to jako bychom byli součástí něčeho, proti čemu bojujeme – a to, že oyibo vše zařídí a nejlépe ví, co se má dělat. Když jsem si stěžovala (naprosto běžná věc – jsme tady k sobě hodně přímočaří), že si nejsem jistá míry impact faktoru a udržitelnosti takovéto aktivity, tak mi bylo řečeno, že to smysl má a že to dětem i ostatním rozšiřuje obzory. Prý je to součástí dlouhodobé strategie Search and Groom. Proč by děti měly znát vybiku nebo Rybičky, rybičky, rybáři jedou je mi ale pořád menší záhadou. Stejně jako proč to máme být my, kdo je podobné hry učí rovněž – přece existují knihy, kde se tyto hry nacházejí.

 
Posted by Picasa


Krom menších problémů s africkým časem probíhá prázdninový program v podstatě podle plánu. Dobrovolníci jsou úžasní a tu kupu dětiček zvládáme v klidu. Jediná kancelář, kterou Search and Groom má, je ta v Ikeji, kde pracujeme. Ostatní centra jsou shlukem fotbalistů, kteří jsou zároveň dobrovolníci, a trenéra těchto fotbalistů aneb koordinátora dobrovolníků.


 

S dětmi tedy hrajeme různé hry, divadlo, vyrábíme masky a scenérie z odpadků (má nejoblíbenější část).

„Obaly ze sněděných sušenek hoďte do připravených pytlů....víte... bílý prostě myslí tímto způsobem.“ (omluvně dětěm vysvětlil koordinátor dobrovolníků v Agege)

Po osobní stránce jsem strašně ráda, že je to právě Sebastian, s kterým tu pracuji. Moc si vážím jeho nasazení. Už několikrát mi dodal energii a dostal mě z latergii. Ta na mě padla asi po dvou týdnech, kdy jsem začala být jako ostatní – pokud nepůjde eletřina, tak se prostě nepracuje. Nyní je to ale jinak – pokud nejde eletřina, kupujeme benzín.

A co se stane naší náplní práce po skončení tábora příští týden? V plánu máme přípravy semináře – Fotbal pro mír (Football for peace), což je koncept fotbalu bez předem daných pravidel, ty si musí vytvořit společně soupeři těsně před zápasem. Football for peace lze využít v různých oblastech – rovnost žen, demokratizace, HIV/AIDS osvěta. Search and Groom by později rád tento program implemantoval i v deltě Nigeru, kam chce rozšířit svou působnost (škoda, že nás tam nemohou vzít s sebou – jeden z oblíbených nigerijských vtipů je zasazen právě do této oblasti a je o albínci, kterého unesli rebelové ).

Já se zároveň pokusim vypočítat náklady na solární panely a zjitit podrobnější informace o socio-ekonomické situaci center Search and Groom. Naše neziskovka nemá jedinou pořádnou studii nebo jakoukoliv evaluaci. Vše je jen v ústní podobě a v hlavě jejího ředitele. Občas mám pocit, že Search and Groom je „one man show“. Pokud tu Yomi neni, tak se nic nedějě.

„Zapni televizi, rychle, rychle“ vběhl do mého pokoje Ade. Podávám mu tedy ovladač a spolu se uvelebujeme na postel – matraci na zemi - a světe div se, v hlavních sportovních zprávách dne na nejpopulárnějším kanálu je asi dvou minutová zpráva o našem týmu Seach and Groom v Milánu. Wow, jak tohle dokázali, když mám dojem, že je to tady jeden velký chaos? Proč mají tedy problémy s hledáním sponzorů?

 
Posted by Picasa


Když zrekapituluju posledních pět týdnů – tak za tu dobu, co tu jsem, jsem potkala několik úžasných lidí, naučila jsem se rozeznat malárii v počátcích vývoje, úspěšně ji mám již podruhé za poslední tři týdny. A vůbec. Tančila jsem jako šílená – každý den je dnem malé oslavy, byla dvakrát v klubu, nazpamět se naučila místní hity pop music, jedla asi milionkrát rýži s fazolemi, ještě vícekrát slyšela, jak je Nigérie zkorumpovaná a že je všechno chyba politiků, ale hlavně pořád nepochopila nic!
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment